Menu
Wonder Creativity Festival Open call – WONDER Festival 2024

Creative

Ben je een ontwerper/kunstenaar/collectief die werk of een project wil presenteren? Een creatieve burger die kinderen wil betrekken rond kunstbeleving? Een digital artist die een plaats of partner zoekt om een installatie te tonen of uit te werken? Een student die een workshop voor scholen wil uitrollen?

Dien jouw voorstel in voor WONDER!


Heb je een idee of voorstel zonder concrete uitwerking? WONDER initieert samenwerkingen en gaat met jou op zoek naar een gepaste locatie en partners.
Ben je een student die een creatieve ontwerpopleiding volgt aan een Belgische hogeschool of universiteit en wil je je studentenwerk graag presenteren op WONDER? Dat kan ook in de expositie WE ARE THE NEXT GENERATION. Open call voor deze expo gaat online op dinsdag 23 april via de website wearethenextgeneration.be

Deelnamevoorwaarden en return


1. INHOUDELIJK
WONDER wil een zeer brede doelgroep inspireren rond creativiteit en innovatie in de brede zin van het woord. We willen niet alleen enthousiasmeren, maar vooral ook aanzetten tot reflectie en openheid van geest, én een blik op de toekomst bieden. We willen een platform zijn voor kwalitatieve innovatieve en inspirerende ideeën, projecten en producten binnen volgende thematische tracks: product innovatie (vb. op materialen, vormgeving,…), duurzaamheid/circulariteit, digitalisering, maatschappelijke/sociale uitdagingen (zoals: zorg, inclusie, mental health), urbanisatie etc. Deze worden dit jaar ook sterk in de verf gezet voor de bezoeker.
WONDER is divers, we vinden het heel belangrijk om naast initiatieven van bijv. bedrijven en scholen, ook initiatieven van individuen een platform te geven. Verschillende creatieve sectoren komen hierbij aan bod. Iedereen kan een voorstel indienen, als de inhoud, presentatie en kwaliteit aansluiten bij het festival.

2. PRAKTISCH
  • Locatie:
    • Of: Je expo, installatie of event gaat door in centrum Kortrijk op een locatie die jij beheert. Je bent zelf verantwoordelijk voor je locatie.
    • Of: Je hebt een voorstel, maar nog geen locatie. Wij stellen hier dan een locatie voor;
  • Je bevestigt dat je gedurende de volledige WONDER periode  idealiter van dinsdag tot zondag te bezoeken bent, maar minstens de weekends, van 10u tot 18u,. In de week op afspraak (doelgroep scholen en professionals) is aangeraden.
  • Scenografie: De manier van presenteren is een belangrijk onderdeel om je content op een inspirerende manier over te brengen aan het publiek. Je geeft mee hoe je dit ingevuld ziet. We stimuleren hier duurzaam gebruik van materialen.
  • Je streeft naar (professionele) kwaliteit zowel inhoudelijk als in je presentatie.
3. EVENEMENTIEEL

Voeg je een event/activiteit/workshop toe aan je initiatief, dan vinden we dat een grote meerwaarde. Zo koppelen we diverse doelgroepen weer aan andere initiatieven.
4. FEE
Voor burgers, studenten, individuele creatives is deelname gratis. 
Ben je op zoek naar een locatie voor een event? Dan bekijken we dit graag op maat. De hoofdlocatie, de Budafabriek, is ook beschikbaar voor events van externen. Je kan hiervoor verder contact met ons opnemen.

5. WAT BIEDEN WIJ JOU?
In 2023 verwelkomde het festival ruim 11.000 bezoekers. De ambities zijn er om dit jaar verder te groeien in bezoekersaantallen. 
Geselecteerde participanten worden opgenomen in het officiële programma. Dat betekent:
  • Je wordt opgenomen in volgende WONDER communicatiekanalen: website, social media etc;
  • Je ontvangt een uitgebreid communicatiepakket;
  • Er worden professionele foto’s van je initiatief gemaakt;
  • Je ontvangt affiches en stadsplannen;
  • Er wordt een signalisatie-element buiten aan een externe locatie aangeboden.
6. TIMING
Deadline: Indienen kan tot dinsdag 16 april 2024, 12u00.
Kort daarna komt de WONDER kerngroep bijeen om de inzendingen te jureren, rekening houdend met bovenstaande deelnamevoorwaarden. Begin mei wordt bekend gemaakt of je inzending geselecteerd werd. In juni start de communicatie naar de pers (exacte data worden later bekend gemaakt) en in september start de communicatiecampagne voor het festival.