Menu
Wonder Creativity Festival Open call – WONDER Festival 2024

Organisatie

Ben je een galerie die een expo voor WONDER wil opzetten? Een middelbare school die een circulair ontwerpproject wil presenteren? Een artistieke organisatie die een internationale kunstenaar wil uitnodigen? Een handelszaak die zijn deuren opent voor muzikale interventies? Een café dat een creatieve chef vrij spel geeft?

Dien jouw voorstel in voor WONDER!

Heb je een idee of voorstel zonder concrete uitwerking? WONDER initieert samenwerkingen en gaat met jou op zoek naar een gepaste locatie en partners.

Deelnamevoorwaarden en return

1. INHOUDELIJK
WONDER wil een zeer brede doelgroep inspireren rond creativiteit en innovatie. We willen niet alleen enthousiasmeren, maar vooral ook aanzetten tot reflectie en openheid van geest, én een blik op de toekomst bieden. We willen een platform zijn voor kwalitatieve innovatieve en inspirerende ideeën, projecten en producten binnen volgende thematische tracks: product innovatie (vb. op materialen, vormgeving,…), duurzaamheid/circulariteit, digitalisering, maatschappelijke/sociale uitdagingen (zoals: zorg, inclusie, mental health), urbanisatie etc. Deze worden dit jaar ook sterk in de verf gezet voor de bezoeker.
WONDER is divers, we vinden het heel belangrijk om zowel initiatieven van bedrijven, scholen, organisaties, individuen etc. naast elkaar te presenteren. Verschillende creatieve sectoren komen hierbij aan bod. Iedereen kan een voorstel indienen, als de inhoud, presentatie en kwaliteit aansluiten bij het festival.
2. PRAKTISCH 
  • Locatie:
    • Of: Je expo, installatie of event gaat door in centrum Kortrijk op een locatie die jij beheert. Je bent zelf verantwoordelijk voor je locatie.
    • Of: Je hebt een voorstel, maar nog geen locatie. Wij stellen hier dan een locatie voor;
  • Je bevestigt dat je gedurende de volledige WONDER periode idealiter van dinsdag tot zondag te bezoeken bent,  minstens de weekends. In de week op afspraak (doelgroep scholen en professionals) is aangeraden.
  • Scenografie: De manier van presenteren is een belangrijk onderdeel om je content op een inspirerende manier over te brengen aan het publiek. Je geeft mee hoe je dit ingevuld ziet. We stimuleren hier duurzaam gebruik van materialen.
  • Je streeft naar (professionele) kwaliteit zowel inhoudelijk als in je presentatie.
3. EVENEMENTIEEL
  • Voeg je een event/activiteit/workshop toe aan je initiatief, dan vinden wij dat een grote meerwaarde. Zo koppelen we diverse doelgroepen weer aan andere initiatieven.
4. FEE
Voor deelname van je expo, installatie of presentatie in het parcours en communicatie wordt een fee gevraagd. Voor organisaties op het gebied van onderwijs, kennis en cultuur (scholen, galerijen etc), professionele ontwerpers en handelszaken wordt €150 (excl. BTW) gevraagd als je voorziet in een eigen locatie en €300 (excl. BTW) indien je niet voorziet in een eigen locatie. Wij stellen je dan een locatie voor. 
Ben je op zoek naar een locatie voor een event? Dan bekijken we dit graag op maat. De hoofdlocatie, de Budafabriek, is ook beschikbaar voor events van externen. Je kan hiervoor verder contact met ons opnemen.
5. WAT BIEDEN WIJ JOU?
In 2023 verwelkomde het festival ruim 11.000 bezoekers. De ambities zijn er om dit jaar verder te groeien in bezoekersaantallen. 
Geselecteerde participanten worden opgenomen in het officiële programma.
Dat betekent:
  • Je wordt opgenomen in volgende WONDER communicatiekanalen: website, social media, stadsplan etc;
  • Je ontvangt een uitgebreid communicatiepakket;
  • Er worden professionele foto’s van je initiatief gemaakt;
  • Je ontvangt affiches en stadsplannen;
  • Er wordt een signalisatie-element buiten aan een externe locatie aangeboden.
6. TIMING
Deadline: Indienen kan tot dinsdag 16 april 2024 12u00.
Kort daarna komt de WONDER kerngroep bijeen om de inzendingen te jureren, rekening houdend met bovenstaande deelnamevoorwaarden. Begin mei wordt bekend gemaakt of je inzending geselecteerd werd. In juni start de communicatie naar de pers (exacte data worden later bekend gemaakt) en in september start de communicatiecampagne voor het festival.